نحوه ی کاهش خطر دیابت نوع ۲



نحوه ی کاهش خطر دیابت نوع 2

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 

 

دیابت نوع ۲ یک بیماری شایع در سراسر جهان می باشد. گروه های در معرض خطر بیماری دیابت شامل افراد چاق و همچنین کسانی که سابقه ی خانوادگی ابتلا به دیابت دارند، می باشند. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با نحوه ی کاهش خطرات این بیماری ارائه خواهیم داد.
میلیون ها نفرد از مردم سراسر جهان سالانه به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند. در واقع، دیابت علت اصلی مرگ و میر در میان افراد مسن می باشد. جالب توجه است که بسیاری از جوانان نیز به این بیماری مبتلا می شوند. دیابت درمان قطعی ندارد. اما خوشبختانه می توان با کمک داروهای خاص و تغییر سبک زندگی تا حدودی این بیماری را کنترل کرد. افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، باید اقدامات لازم جهت پیشگیری از آن را انجام دهند.

روش های پیشگیری از دیابت نوع ۲

دیابت بیماری بوده که به واسطه ی استفاده ی ضعیف از انسولین در بدن ایجاد می شود. انسولین هورمونی بوده که توسط غده ی پانکراس تولید می گردد. این هورمون عمدتا مسئول حفظ سطوح نرمال گلوکز در بدن می باشد. هنگامی که غذا می خوریم، این غذا به قند یا گلوکز تجزیه می شود. این گلوکز به منظور رسیدن به بافت ها وارد جریان خون شده و به انرژی تبدیل می گردد. با این حال، هنگامی که انسولین به میزان مناسبی جذب نشده و یا مورد استفاده قرار نگیرد، فرایند تبدیل گلوکز به انرژی نمی تواند انجام شود. در نتیجه، سطوح گلوکز خون در بدن به طور دائم بالا باقی می ماند. این امر منجر به محروم ماندن اندام های مختلف از انرژی می گردد. دیابت طولانی مدت ممکن است به کبد آسیب زده، باعث ایجاد اختلالات کلیوی، سکته ی مغزی و یا کوری گردد.
در صورتی که در ژن های شما دیابت وجود دارد، نمی توانید از بروز این بیماری پیشگیری کنید. اما می توانید با استفاده از روش ها مناسب از خطرات بیش از حد این بیماری پیشگیری کنید. افرادی که چاق هستند، احتمال بروز دیابت در آن ها بالاتر است و این افراد نیاز به کنترل وزن خود جهت پیشگیری از عوارض این بیماری دارند.

نحوه ی کاهش طبیعی دیابت

رژیم غذایی و ورزش دو روش مطمئن کنترل طبیعی دیابت می باشد. ورزش نه تنها به کنترل وزن شما کمک می کند، بلکه به حفظ تعادل هورمونی بدن نیز کمک قابل توجهی می کند. این امر منجر به جذب مناسب انسولین در بدن می گردد. بنابراین، تنظیم سطوح گلوکز در بدن بهبود می باشد. افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند، باید حداقل ۵ روز در هفته فعالیت بدنی مفید داشته باشند. اگر فردی هستید که علاقه ای به رفتن به باشگاه ندارید، می توانید با نیم ساعت در روز پیاده روی وزن خود را به حالت نرمال کاهش دهید.
افراد دیابتی باید رژیم غذایی خود را نیز به خوبی کنترل کنند. غذاهای فراوری شده و چرب را از رژیم غذایی خود حذف کنند. از مصرف غذاهای شیرین باید تحت هر شرایطی خودداری گردد. پایین آوردن کلسترول نیز برای کنترل دیابت مفید می باشد. دیابت بیماری بوده که مدت زمانی طولانی ادامه خواهد داشت، اما علائم آن سال ها قبل از بروز بیماری می تواند تشخیص داده شود. بنابراین شروع تغییر در رژیم غذایی از مرحله ی پیش دیابت ضروری می باشد. آزمایشات منظم برای افراد دیابتی نیز منجر به تشخیص زود هنگام سطوح غیر طبیعی قند خون می گردد. این امر می تواند به انجام اقدامات مناسب جهت کنترل بیماری کمک کند. دیابت ممکن است در زنان باردار به طور موقت اتفاق افتد. علائم دیابت در زنان باردار مشابه با بیماران مبتلا به دیابت مزمن می باشد. با این حال، به منظور کاهش خطر دیابت در طول بارداری، ضروری است که با پزشک خود مشورت کنید.
بنابراین، قطعا دیابت می تواند با اتخاذ اقدامات خاصی کنترل گردد. یک سبک زندگی سالم نه تنها به حفظ افراد از بروز دیابت کمک می کند، بلکه باعث پیشگیری از بیماری های مختلف دیگر نیز می گردد.

 



لینک منبع

اشتراک گذاری مطلب

انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.