کالری‌های موجود در نخود



کالری‌های موجود در نخود

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 
بعقیده‌ی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، ۱ فنجان نخود حاوی ۷۲۸ کالری است. به منظور کسب اطلاعاتی در خصوص حقایق تغذیه‌ای و فوائد سلامتی بخش نخود این مقاله را مطالعه نمایید.
نخود یکی از معروف‌ترین اعضای خانواده بقولات است. همچنین به آن نخود آبگوشتی، نخود هندی، و یا نخود بنگالی گویند و در سرتاسر جهان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخود عمدتاً در مدیترانه، غرب آسیا و نواحی خاورمیانه یافت می‌شود. غیر از این نواحی از جهان، همچنین در آمریکای لاتین و مرکزی مصرف می‌شود. این بنشن به صورت گِرد بوده همراه با سری نوک تیز و پوست آن نیز به رنگ کرم است. آن را می‌توان به رنگهای مشکی، کرمی، قرمز و سبز نیز یافت. نخود مانند سایر حبوبات سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی است. در خصوص میزان کالری‌های موجود در آن بایستی گفت که این میزان کاملاً بالا است. در این مقاله میزان کالریهای موجود در نخود و دیگر اطلاعات تغذیه‌ای آن را مورد بحث قرار می‌دهیم.

کالری‌های موجود در نخود

نخود حاوی میزان کالری بالایی است. افرادی که تحت رژیم کاهش وزن قرار دارند معمولاً به رژیم غذایی کم کالری فکر می‌کنند. اما جدای از بالا بودن میزان کالری آن، از میزان بسیار خوبی فیبر، پروتئین و مواد معدنی برخوردار است. میزان چربی آن بسیار پایین بوده و در نتیجه می‌تواند در رژیم غذایی گنجانده شود. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که حبوبات می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند، علی‌رغم این واقعیت که از میزان کالری بالایی برخوردارند. شما می‌توانید آنها را به صورت تازه، کنسروی و یا خشک تهیه کنید. حبوبات خشک می‌توانند برای مدت زمان بسیار طولانی نگهداری شده و تنها نیاز داشته که به خوبی در آب خیسانده شده تا به این ترتیب پیش از پخت کمی نرمتر شوند. نخود و لوبیاهای کنسروی از کالری کمی بالاتر نسبت به انواع تازه و یا خشک شده برخوردارند. بعقیده‌ی وزارت کشاورزی ایالات متحده کالری موجود در نخود به طور قابل توجهی بیشتر بوده که در جدول ذیل نشان داده شده است.

نخود (۱ فنجان)

میزان کالری

آب پز شده

۲۶۹

کنسروی

۲۸۶

خام

۷۲۸

فوائد سلامتی بخش

مواد مغذی موجود در نخود به تنهایی فوائد سلامتی بخش آن را نشان می‌دهند. برخی از فوائد سلامتی بخش نخود در ادامه به صورت فهرست آورده شده‌اند.
• نخود از میزان کلسترول پایینی برخوردار بوده که آن را در کاهش خطر بروز حملات قلبی مفید می‌سازد. نخود کلسترول بدن را کاهش داده و از اینرو در جلوگیری از بسیاری بیماریهای قلبی مفید است.
• میزان فیبر نخود بالا بوده که به بدن در حفظ سطح قند خون کمک می‌کند. محتوای مواد معدنی بالا، میزان انرژی بدن را افزایش می‌دهد. مواد معدنی همچون منیزیم و آهن به بهبود کیفیت خون کمک کرده و جریان خون مناسب را حفظ می‌نماید.
• نخود برای زنان باردار مفید می‌باشد به این دلیل که از میزان آهن و پروتئین بالایی برخوردار است. پروتئین به تولید انرژی در بدن کمک می‌کند. حتی یک فنجان نخود می‌تواند یک چهارم پروتئین روزانه‌ی مورد نیاز شما را تأمین سازد.
• محتوای فیبر آن، اجابت مزاج و دیگر مشکلات مرتبط با سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.
• محتوای پتاسیم و سدیم آن به حفظ سطح پی هاش (PH) بدن کمک می‌کند.
• افرادی که دارای سطوح بالای سدیم در بدن خود هستند بایستی نخود را بدون افزودن نمک به آن مصرف نمایند.
اکنون که از کالریهای موجود در نخود و سایر حقایق تغذیه‌ای آن اطلاع یافتید، می‌توانید این ماده‌ی غذایی سالم را وارد رژیم غذایی روزانه‌ی خود سازید. شما می‌توانید آن را به شکل سالاد مصرف کرده و یا می‌توانید طبق دستور غذایی خود آن را بپزید. این ماده‌ی غذایی نه تنها به غذای شما طعم و مزه می‌بخشد، بلکه برای سلامت‌تان نیز مفید خواهد بود.



لینک منبع

اشتراک گذاری مطلب

انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.