میزان پروتئین و کالری موجود در سفیده‌ی تخم مرغ



میزان پروتئین و کالری موجود در سفیده‌ی تخم مرغ

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 
ارزش غذایی موجود در یک عدد تخم مرغ، بسته به اندازه‌ی آن تفاوت می‌کند. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص کالری و پروتئین موجود در سفیده‌ی تخم مرغ فراهم ساخته است.
تخم مرغ یک غذای مغذی و یک منبع مفید از پروتئین، ید و ویتامین‌های ضروری است. تخم مرغ یک ماده‌ی چند کاربردی در دستور غذایی بوده و در غذاهای زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فوائد فراوانی از تخم مرغ وجود دارد که یکی از آنها ارزش تغذیه‌ای آن است. از آنجا که تخم مرغ حاوی تمام مواد مغذی در مقادیر بهینه می‌باشد، مصرف آن برای سلامتی مفید است.
• کالری ـ ۳۴
• چربی ـ ۰
• پروتئین ـ ۷ گرم
• کلسترول ـ ۰
• سدیم ـ ۱۱۰ میلی‌گرم
اطلاعات تغذیه‌ای
سفیده‌ی تخم مرغ که همچنین تحت عنوان آلبومین شناخته می‌شود، مایع روشنی است که در تخم مرغ خام وجود دارد. این مایع از زرده‌ی تخم مرغ که حاوی مقادیر زیادی چربی و کلسترول است، محافظت می‌نماید. سفیده‌ی تخم مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین، تقریباً ۴۰ نوع از آن، در خود است. علاوه بر انواع مختلف پروتئین، سفیده‌ی تخم مرغ همچنین حاوی گلوکز، مواد معدنی و ویتامین می‌باشد. مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، مس، روی، آهن، منیزیم و پتاسیم نیز در مقادیر کم وجود دارند. محتوای کالری موجود در آلبومین در حد متوسط می‌باشد. این بخش از تخم مرغ همچنین سرشار از ویتامین‌هایی مانند ویتامین ‌A، ویتامین B (خصوصاً ویتامین B12)، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K است. علاوه بر آن، همچنین حاوی اسیدهای آمینه بوده که به منظور سوخت و ساز بدن مورد نیاز می‌باشند. آلبومین بیشتر وزن تخم مرغ را تشکیل می‌دهد. از آنجا که حاوی تمام مواد مغذی ضروری است، و مقدار چربی و کلسترول آن کم می‌باشد، بعضی افراد رژیم غذایی آلبومین را انتخاب می‌نمایند.
مواد مغذی موجود در تخم مرغ آب پز متفاوت از مواد مغذی موجود در تخم مرغ آب پز نشده است. سفیده‌ی یک عدد تخم مرغ آب پز حاوی ۱۲ کالری در هر وعده بوده، در حالی که حاوی ۴ گرم پروتئین می‌باشد. سفیده‌ی تخم مرغ آب پز همانند انواع آب پز نشده عاری از چربی و کلسترول می‌باشد. چنانچه بر فرض محال در خود چربی داشته باشد، این میزان بسیار کم و قابل چشم پوشی است. خلاصه آنکه، کالری و چربی‌های موجود در تخم مرغ آب پز تا حدودی شبیه به انواع آب پز نشده می‌باشند.
از آنجا که تخم مرغ سرشار از مواد مغذی است، به تقویت سیستم ایمنی بدن و ایجاد یک بینایی قوی کمک می‌کند. تخم مرغ همچنین به پایین آوردن خطر بروز مشکلات چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید تا حدودی کمک می‌کند. علاوه بر کمک به تشکیل خون، همچنین سلامت پوست و استخوان را بالا می‌برد. مطالعات تحقیقاتی صورت گرفته نشان می‌دهند که تخم مرغ همچنین سیستم عصبی را تقویت می‌سازد.
مصرف یک عدد تخم مرغ آب پز در روز قطعاً برای بدن مفید بوده و احتمالاً هیچ گونه عوارض جانبی را ایجاد نخواهد کرد. با این حال، مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به بروز یبوست گردد. افرادی که تمرینات فشرده‌ای را دنبال می‌کنند می‌توانند در روز ۲ تا ۳ عدد تخم مرغ مصرف کرده تا مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت دارند. تمام مواد مغذی موجود در آلبومین در مقادیر مناسب بوده به طوریکه نه کم و نه زیاد می‌باشند. از اینرو، می‌توان بدون نگرانی از هرگونه عوارض ناخواسته آن را مصرف نمود.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های متخصص در این امر در نظر گرفته شود.



لینک منبع

اشتراک گذاری مطلب

انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.