از حقایق تغذیه‌ای درمورد تخمه‌های آفتابگردان خام غافل نباشید



از حقایق تغذیه‌ای درمورد تخمه‌های آفتابگردان خام غافل نباشید

 

مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع:راسخون
 
اغلب افراد در جهان از خوردن تخمه آفتابگردان لذت می‌برند و این تخمه‌ها فواید سلامتی بخش بسیاری دارند. موارد مشخص زیر، مواد مغذی مهم موجود در تخمه‌های آفتابگردان هستند که ارزش تغذیه‌ای و نقش مهمی در سلامتی دارند.
در سرتاسر سال، تخمه آفتابگردان که غنی از مواد مغذی حیاتی هستند و طعم خوبی دارند یکی از مواد مغذی طبیعی برای انسان هستند. تخمه‌های آفتابگردان، منبع غنی از آنتی اکسیدان‌های اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه برای سلامت قلب هستند و رژیمی سلامت را برای یک زندگی سالم فراهم می‌آورند. این بحث برخی حقایق تغذیه‌ای شناخته شده درمورد تخمه‌های آفتابگردان را شامل می‌شود که بیانگر فواید بسیاری هستند.
توجه: تخمه‌های آفتابگردان خام و تخمه‌های آفتابگردان بو داده، فواید سلامتی بخش مشابهی برای بدن دارند. گرچه تخمه‌های خام اغلب ویژگی‌های آنتی اکسیدانی خود را در مقایسه با تخمه‌های بوداده حفظ می‌کنند. حقایق تغذیه‌ای و فواید سلامتی بخش زیر برای هر دو مورد تخمه‌های آفتابگردان خام و بو داده صادق است.

مواد مغذی و فواید سلامتی بخش آن‌ها

آنتی اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها برای مقابله با اثرات مضری که رادیکال‌های آزاد بر بدن تحمیل میکنند، نیاز هستند. تخمه‌های آفتابگردان خام، سرشار از ویتامین E هستند که آنتی اکسیدان اصلی بدن است. در این جا به چگونگی تاثیر آن می‌پردازیم:
ویتامین E علائم بیماری‌های التهابی را مانند آرتریت، آسم، استئوآرتریت و موارد مشابه را کاهش می‌دهد.
خطر سرطان کولون را کاهش می‌دهد.
شدت گر گرفتگی و عواقب آن در زنان را کاهش می‌دهد.
زمینه عوارض ناشی از دیابت را کاهش می‌دهد.
شانس ایجاد مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد.
تریپتوفان
تخمه‌های آفتابگردان مقدار زیادی تریپتوفان که یک آمینواسید ضروری است را دارا می‌باشند.
این آمینواسید مسئول تولید ناقل عصبی به نام سروتونین است. چرا سروتونین مهم است؟ بسیاری از دانشمندان معتقدند که این ناقل عصبی، عملکردهای حیاتی بسیاری از جمله موارد زیر دارد:
حس سلامت، رفاه و رضایت و خرسندی را بهبود می‌بخشد.
خواب شبانه خوب را سبب می‌شود.
احساس اضطراب، افسردگی و تنش را کاهش می‌دهد.
باعث می‌شود از نظر عاطفی احساس پایداری داشته باشید.

استرول‌های گیاهی

آیا این نام تا حدودی شبیه کلسترول برای شما آشناست؟ اما نگران نباشید؛ استرول‌های گیاهی خوب هستند زیرا که به مبارزه با سطوح کلسترول بالا در بدن کمک می‌کنند. این ترکیبات، بخش مهمی از تخمه‌های آفتابگردان هستند. در اینجا به کارکردهای مهم آن‌ها اشاره می‌شود.
آن‌ها روشی را که سیستم ایمنی با آن به بیماری‌ها در بدن پاسخ می‌دهد، ارتقا می‌دهد.
آن‌ها خطر انواع خاصی از سرطان را کاهش می‌دهند.

منیزیم

به غیر از این که منبع خوبی از سوتونین است که به حس خوب کمک می‌کند، تخمه‌های آفتابگردان همچنین سرشار از منیزیم، یک داروی طبیعی برای آرامش هستند. مقدار کافی این ماده معدنی در رژیم به روش‌های زیر به ما کمک می‌کند.
شدت علائم آسم را تخفیف می‌بخشد.
فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.
شانس میگرن را کاهش می‌دهد.
شانس وقایع خطرناک مانند حمله قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد.
بروز گرفتگی‌های عضلانی، درد و خستگی را کاهش می‌دهد.

فولات

این ماده همچنین به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود، فولات ویتامین محلول در آب است و بخش مهمی از مواد مغذی موجود در تخمه‌های آفتابگردان است. این ویتامین به دلایل زیر برای بدن مهم است.
مسئول تشکیل سلول‌های قرمز خون است.
برای رشد و تقسیم سلولی نیاز است.
نقش مهمی در تکامل جنین سالم دارد.
قلب را سالم نگه می‌دارد.
به کاهش خطر برخی از انواع سرطان، سکته و بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

سلنیوم

دانشمندان، از طریق بررسی‌های حیوانی کشف کردند که سلنیوم ممکن است نقش مهمی در کاهش خطر سرطان داشته باشد. آن‌ها در یافتند که این ماده معدنی، ظرفیت تعمیر DNA آسیب دیده و القا ساخت سلول‌های آسیب دیده به عبارتی سلول‌های سرطانی را دارد. آنچه جالب است این است که سلنیوم همچنین می‌تواند باعث شود که سلول‌های سرطانی به روشی خودشان تخریب شوند. همه این عملکردهای سلنیوم نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان مهمی است. دیگر فواید سلنیوم که به وفور در تخمه‌های آفتابگردان وجود دارد شامل موارد زیر می‌شود:
خطر سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.
سوختگی‌های پوست را التیام می‌بخشد.
پاسخ ایمنی به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی را بهبود می‌بخشد.

مس

مس یک ماده معدنی کمیاب مورد نیاز بدن برای حفظ عملکرد خوب بدن است. این ماده همچنین بخش مهمی از هرم غذایی از دانه‌های آفتابگردان خام و بو داده است. در زیر به عملکردهای آن اشاره می‌شود.
به تولید، مصرف و ذخیره‌سازی آهن کمک می‌کند.
برای ساخت سلول‌های قرمز خون مورد نیاز است.
در متابولیسم گلوکز و کلسترول نقش دارد.
به ترمیم و التیام بافتی کمک می‌کند.
به سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کند.
برای رشد و تکامل ارگان‌هایی مانند قلب و مغز مناسب است.
برای حفظ سلامت استخوان‌ها و بافت‌های همبندی مورد نیاز است.

روی

تخمه‌های آفتابگردان همچنین منبع مهمی از روی هستند. این ماده معدنی کمیاب به طرق زیر نقش‌های مهمی را ایفا می‌کند:
تولید، عملکرد و ترمیم DNA، عملکردهای اصلی آن هستند.
به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند، به حفظ حس چشایی و بویایی کمک می‌کند.
به بدن برای بهبودی زخم‌ها کمک می‌کند.
برای عملکرد سلول‌های قرمز و سفید خون مورد نیاز است.
به تکامل و قدرت عضلانی کمک می‌کند.
قدرت باروری را در مردان و زنان حفظ می‌کند.
از سرطان پیشگیری می‌کند.
سلامت قلبی و عروقی را ارتقا می‌دهد.
خطر دیابت را کاهش می‌دهد.
به درمان اختلال بیش فعالی کمک می‌کند.
تخمه‌های آفتابگردان همچنین سرشار از مواد مغذی زیر هستند:
ویتامین ب۱ و ب۶
منگنز
فسفات
پتاسیم
این واقعیت که چیزی ساده مانند تخمه‌های آفتابگردان، فواید زیادی را دارد ممکن است غیر قابل باور باشد. بنابراین، تنها راه تجربه و بررسی همه این فواید این است که هر روز مشتی از آن‌ها را مصرف کنید.
رفع مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله تنها برای اطلاع رسانی به خواننده است. هدف این نیست که جایگزینی برای مشورت با مشاور تغذیه باشد.

 



لینک منبع

اشتراک گذاری مطلب

انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.