آمادگی برای ترک سیگار



 آمادگی برای ترک سیگار

نویسنده: دکتر شهربانو قهاری

چگونه می توانید برای ترک سیگار خود را آماده سازید؟

تفکر در مورد ترک سیگار ممکن است شما را مضطرب سازد، زیرا یادآور کار دشواری است که در پیش رو دارید. به همین دلیل ممکن است تعلل ورزید و تعلل نیز ترک سیگار را برایتان دشوارتر سازد. بنابراین لازم است هرچه زودتر خود را برای ترک آماده سازید. البته تنها با فکر کردن به جایی نمی رسید، پس سعی کنید کار امروز را به فردا نیندازید. آمادگی برای ترک مستلزم انجام دادن فعالیت های زیر است:

تاریخ ترک را مشخص کنید:

سعی کنید برای یکی دو هفته ی آینده روزی را مشخص کنید و آن را به ترک سیگار اختصاص دهید. از این نظر می گوییم یکی دو هفته که وقت کافی برای آماده شدن داشته باشید. پس تقویم را بردارید و با درنظر گرفتن موارد زیر روزی را برای ترک سیگار تعیین کنید. این روز می تواند:
-روز تولد یا سالگرد ازدواج باشد.
-عید ملی یا مذهبی باشد.
-روز جهانی بدون سیگار باشد.
-روز تولد فرزندتان باشد.
-روز تعطیل هفته باشد مانند روز جمعه.

برنامه ی ترک را با اعضای خانواده، دوستان، آشنایان و همکاران در میان بگذارید:

ترک سیگار با حمایت دیگران آسان تر خواهد بود. پس سعی کنید با بستگان و آشنایان در مورد برنامه ی خود صحبت کنید. آن ها می توانند به بهترین نحو از شما حمایت کنند، البته این شما هستید که باید به آن ها بگویید چه می خواهید. برای مثال ممکن است از آنان بخواهید هر زمان که سیگاری در دست شما دیدند، شما را از مصرف آن بازدارند. آن ها همچنن می توانند در صورتی که متوجه تغییراتی در خلق و خوی شما شدند، آن را به شما گوشزد نمایند. چرا که عواطف منفی مانند افسردگی، خشم، اندوه و اضطراب می توانند شما را به سمت مصرف سیگار سوق دهند.

از آشنایان بخواهید سیگار را کنار بگذارند:

اگر از دوستان یا آشنایان نزدیک شما کسی سیگار می کشد، می توانید از وی درخواست کنید که همراه با شما به ترک سیگار اقدام نماید یا حداقل در حضور شما سیگار نکشد (این درخواست را قاطعانه با آن ها در میان بگذارید).

در صورت نیاز از مشاور و روان شناس کمک بگیرید:

توجه داشته باشید که هرچه بیشتر مورد راهنمایی و حمایت قرار گیرید راحت تر می توانید سیگار را کنار بگذارید.

پزشک را در جریان قرار دهید:

درصورتی که داروی خاصی مصرف می کنید، حتماً پزشک را در جریان برنامه ی ترک خود قرار دهید، چرا که نیکوتین موجود در سیگار سبب می شود که بدن شما به داروی بیشتری نیاز داشته باشد (زیرا سیگار سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد) و در صورت ترک سیگار مطمئناً به داروی کمتری نیاز خواهید داشت.

محیط زندگی خود را از سیگار پاک کنید:

یکی از کارهایی که لازم است در مرحله ی آمادگی انجام دهید این است که هرچه سیگار در داخل خانه، اتومبیل، محل کار، داخل کیف یا جیب لباس تان دارید، دور بریزید. سعی کنید حتی یک نخ سیگار هم دم دستتان نباشد و نیز هر چیزی که مصرف سیگار را به یادتان می آورد (مانند فندک، کبریت و …) از خودتان دور کنید. این کار شما را برای ترک سیگار آماده می سازد.

در صورت نیاز به دندان پزشک مراجعه کنید:

به دندان های خود نگاهی بیندازید، چنانچه در نتیجه ی مصرف سیگار رنگ آن ها به سیاهی گراییده است برای تمیزکردن آن ها فکری کنید. مطمئناً با دندان های سپید کمتر رغبت می کنید، سیگار بکشید.
منبع مقاله :
قهاری، شهربانو؛ (۱۳۸۶) زندگی بدون سیگار، تهران: نشر قطره، چاپ اول.



لینک منبع

اشتراک گذاری مطلب

انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.