نوشیدنی‌های پروتئینی برای کاهش وزن و عضله ‌سازی



نوشیدنی‌های پروتئینی برای کاهش وزن و عضله ‌سازی

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

همراه با عضله سازی، پروتئین نقش حیاتی در فرآیند کاهش وزن نیز ایفا می‌کند. نوشیدنی‌های پروتئینی به طور کلی هنگامی مصرف می‌شود که کاهش وزن یا عضله سازی هدف مورد نظر باشد. بهترین قسمت ماجرا آن است که درست کردن این نوشیدنی‌های پروتئینی کار دشواری نیست.
نوشیدنی‌های پروتئینی به عنوان مکمل‌های غذایی مصرف می‌شود. مصرف نوشیدنی‌های پروتئینی به کاهش وزن و همچنین عضله سازی کمک می‌کند. این مکمل‌ها اغلب به افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند توصیه می‌شود ولی نباید جایگزین رژیم غذایی شود. داشتن رژیم غذایی متعادل به طور مساوی برای کاهش وزن و عضله سازی از اهمیت برخوردار است. نوشیدنی‌های پروتئینی را باید بعد از تمرین مصرف کرد.

مصرف نوشیدنی‌های پروتئینی چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند

از میان همه پودرهای پروتئین موجود در بازار، پروتئین وی بهترین نتایج را در کاهش وزن به نمایش گذاشته است. پروتئین وی دارای مقادیر بالایی لوسین است که اسید آمینه‌ای بسیار مهم برای کاهش چربی بدن می‌باشد.

مصرف نوشیدنی‌های پروتئینی چگونه به عضله سازی کمک می‌کند

در مورد عضله سازی نیز پروتئین وی بهترین نتایج را در میان همه‌ی پروتئین‌های دیگر به نمایش گذاشته است. پروتئین وی به حفظ و بازیابی حجم عضلات کمک می‌کند. پروتئین وی حاوی مقادیر بالایی اسید آمینه‌های شاخه‌ای BCAA است که به رشد عضلات کمک می‌کند.

دستورالعمل‌های درست کردن نوشیدنی پروتئینی

هدف از درست کردن نوشیدنی پروتئینی چه کاهش وزن باشد و چه عضله سازی، بهترین کار استفاده از پروتئین وی است. البته انتخاب با شماست و می‌توانید از پروتئین‌های دیگری نیز استفاده کنید.
به ازای هر پوند یعنی ۴۵۳۶/. کیلوگرم وزن بدن به یک گرم پروتئین نیاز است. کل پروتئین مورد نیاز بدن نباید در یک وعده‌ی غذایی مصرف شود.
دستورالعمل پایه برای درست کردن نوشیدنی پروتئینی انتخاب یک میوه یا سبزی، مقداری شیر یا آب و پودر پروتئین و مخلوط کردن آن‌هاست. البته می‌توانید تغییراتی در این دستورالعمل ایجاد کنید.
در زیر دستورالعمل‌هایی برای تهیه نوشیدنی‌های پروتئینی ارائه شده است که می‌تواند به کاهش وزن یا عضله سازی کمک کند.

نوشیدنی پروتئینی با شیر خامه گرفته

ترکیبات

شیر خامه گرفته‌ی کم چرب یک دوم فنجان
آب یک دوم فنجان
پودر پروتئین بدون طعم ۲ قاشق غذاخوری
عصاره‌ی وانیل۱ قاشق چایخوری

روش تهیه

پودر پروتئین را به آب اضافه کنید و آن را داخل مخلوط‌کن قرار دهید. هنگامی که پودر پروتئین به خوبی مخلوط شد، عصاره‌ی وانیل را اضافه کنید و مجدد مخلوط کنید. اکنون، شیر خامه گرفته را اضافه کنید و به مخلوط کردن ادامه دهید.
نوشیدنی پروتئینی با میوه‌ی تازه

ترکیبات

ماست ۱ فنجان
میوه‌ی تازه یا فریز شده یک دوم فنجان
پودر پروتئین ۲ قاشق غذاخوری
یخ ۴ تا ۶ عدد

روش تهیه

همه‌ی میوه‌ها را مخلوط کنید تا پالپ تشکیل شود. سپس پودر پروتئین را به پالپ میوه اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. اکنون، ماست را اضافه کنید و به مخلوط کردن ادامه دهید. اگر احساس کردید که مخلوط بیش از حد غلیظ است می‌توانید مقداری آب یا یخ اضافه کنید.
نوشیدنی پروتئینی با طعم شکلات

ترکیبات

شیر خامه گرفته‌ی بدون چربی یک فنجان
توت فرنگی ۵ تا ۶ عدد
پودر پروتئین با طعم شکلات ۲ قاشق غذاخوری
یخ ۵ تا ۷ عدد

روش تهیه

توت فرنگی‌ها را خوب مخلوط کنید و پودر پروتئین را به آن اضافه کنید. سپس شیر و یخ‌ها را اضافه و مخلوط کنید. این یکی از بهترین نوشیدنی‌های پروتئینی برای کاهش وزن یا عضله سازی است.
نوشیدنی پروتئینی با شیر سویا

ترکیبات

شیر سویا یک فنجان
موز یک عدد
مخلوط بادام یک قاشق غذاخوری
پودر پروتئین وانیلی ۲ قاشق غذاخوری
یخ ۴ تا ۶ عدد

روش تهیه

پودر پروتئین را به شیر سویا اضافه کنید و آن را داخل مخلوط کن قرار دهید. یخ ، مخلوط بادام و موز را اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید. هنگامی که پودر پروتئین به خوبی مخلوط شد، عصاره‌ی وانیل را به آن اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید. این نوشیدنی فاقد چربی است و انرژی شما را افزایش خواهد داد.
نوشیدنی با اسفناج

ترکیبات

اسفناج ۳ فنجان
یخ ۲ فنجان
موز یک دوم
پودر وانیل یک اسکوپ
کره‌ی بادام زمینی ۲ قاشق غذاخوری
شیر بادام شیرین نشده سه چهارم فنجان

روش تهیه

پودر پروتئین را به شیر بادام اضافه کنید. موز را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و به خوبی مخلوط کنید. سپس اسفناج را اضافه و مخلوط کنید. بعد کره‌ی بادام زمینی و یخ را اضافه کرده و مجدد مخلوط کنید.
نوشیدنی با هلو

ترکیبات

آب یک فنجان
هلوی رسیده یک عدد
پودر پروتئین ۲ قاشق غذاخوری
خامه‌ی ترش کم چربی ۲ قاشق غذاخوری

روش تهیه

پودر پروتئین را به آب اضافه کنید و هم بزنید. سپس هلو را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و به مخلوط اضافه کنید. بعد خامه را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کامل مخلوط شود.
اگرچه برخی افراد از نوشیدنی‌های پروتئینی قبل از خواب استفاده می‌کنند ولی این کار توصیه نمی‌شود. مصرف نوشیدنی‌های پروتئینی می‌تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. از اینرو، بهتر است قبل از مصرف با متخصص تغذیه مشورت کنید.



لینک منبع

اشتراک گذاری مطلب

انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.