کربوهیدرات‌های خوب برای کاهش وزن



کربوهیدرات‌های خوب برای کاهش وزن

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

تحقیقات نشان می‌دهد که گنجاندن کربوهیدرات‌های خوب در رژیم غذایی یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش وزن است. این مقاله فهرستی از کربوهیدرات‌هایی ارائه کرده است که مصرف آن‌ها می‌تواند به کنترل وزن کمک کند.
یک رژیم غذایی متعادل باید حاوی مقدار مناسبی پروتئین ، مواد معدنی ، ویتامین ، فیبر و کربوهیدرات باشد. اکنون همه‌ی ما می‌دانیم که دریافت کربوهیدرات یکی از دلایل اصلی افزایش وزن می‌باشد. بسیاری از افراد به اشتباه مصرف کربوهیدرات را به طور کلی کنار می‌گذارند. ولی آن‌ها فراموش می‌کنند که دریافت کربوهیدرات‌ها همانند هر ماده‌ی مغذی دیگری برای بدن ضروری است. یکی از کارکردهای اصلی کربوهیدرات‌ها تأمین انرژی مورد نیاز بدن است. کربوهیدرات‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی و تأمین نیروی مورد نیاز بدن می‌شود.

سیب زمینی پخته

سیب زمینی پخته دارای مقدار خوبی کربوهیدرات است. یک سیب زمینی متوسط محتوی حداقل ۵۰ گرم کربوهیدرات است و فاقد چربی می‌باشد. مصرف روزانه‌ی یک عدد سیب زمینی منبع خوبی برای دریافت پتاسیم ، ویتامین C و فیبر است و تنها ۱۰۰ کالری به بدن اضافه می‌کند. سیب زمینی پخته را بدون خامه یا کره استفاده کنید.

ماکارونی

ماکارونی منبع غنی از انرژی است. حتی بدنسازان و ورزشکاران بزرگ نیز قبل از رویدادهای بزرگ ورزشی از ماکارونی استفاده می‌کنند. ماکارونی چربی کمی دارد ولی از مصرف لازانیا بپرهیزید زیرا، حاوی مقدار چربی زیادی است. به جای استفاده از خامه یا کره بر روی ماکارونی از سس گوجه فرنگی خانگی استفاده کنید.

غذاهای غلات کامل

برای کاهش وزن سالم همه‌ی اسنک‌های خود را با غذاهایی که از غلات کامل درست شده‌اند جایگزین کنید. شما همچنین می‌توانید اسنک‌های خود را با استفاده از مواد غذایی مانند برنج ، گندم کامل و آرد کامل درست کنید. برای مغذی‌تر کردن اسنک‌های خود می‌توانید از جوانه‌ی گندم و بذر کتان استفاده کنید.

از مصرف کربوهیدرات‌های ناسالم دوری کنید

داشتن صبحانه‌ای سالم و پرکربوهیدرات خوب است ولی نباید حاوی مقدار زیادی شیرینی‌ جات باشد. می‌توانید آن‌ها را با میوه‌های تازه مانند موز ، هلو ، انواع توت و خشکبار جایگزین کنید. از جوانه‌ی گندم برای درست کردن توست استفاده کنید و آن را با کره و شربت افرا میل کنید.

لوبیا و حبوبات

لوبیا و حبوبات به عنوان منابع سالم کربوهیدرات در نظر گرفته می‌شوند. کربوهیدرات موجود در این مواد غذایی به آهستگی هضم می‌شود و از اینرو باعث افزایش قند خون نمی‌شود. لوبیا و حبوبات همچنین منبع خوبی از پروتئین ، مواد مغذی و فیبر می‌باشد. از آنجایی که لوبیا و حبوبات منبع غنی از پروتئین می‌باشد اتخاب خوبی برای افرادی است که گوشت مصرف نمی‌کنند.
مصرف کربوهیدرات‌های خوب می‌تواند به شما کمک کند انرژی بیشتری دریافت کنید و کمتر تحریک‌پذیر شوید. پس، خود را از کربوهیدرات‌های سالم محروم نکنید زیرا، منبع انرژی خوبی برای بدن می‌باشد. از آنجایی که مواد غذایی اشاره شده در بالا کالری کمی دارد و منبع غنی از فیبر می‌باشد، مصرف مقدار کمی از آن‌ها نیز می‌تواند کافی باشد.



لینک منبع

اشتراک گذاری مطلب

انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.